...nevím, jak reagovat na nevhodné chování jehož jsem účastníkem či účastnicí?
Může být velice těžké se vymezit a v každém z nás může taková situace vyvolat jinou míru stresu. Pokud si však uvědomujete, že chování, které jste zaznamenali, nebylo v pořádku a chcete se zasadit o to, aby se neopakovalo, můžete zvolit jednu z uvedených cest:
Přímá konfrontace
Cílem je situaci ukončit, je vhodné se asertivně ohradit vůči nepříjemnému chování ze strany původce či původkyně. Pokud se jedná o závažnější situaci, můžeme k řešení situace přivést další osoby (např. okolo stojící lidé, vrátný, pedagog...). V přímé konfrontaci je nejvhodnějším prostředkem se ohradit z pozice první osoby a sdělit, že Vám takové jednání vadí. Např. „To jak se chováte k Heleně je dle mého nevhodné, přestaňte s tím.“
Nepřímá konfrontace
V rámci nepřímé konfrontace můžeme oběť odvést z nepříjemné situace (např. si vymyslet, že od ní okamžitě potřebujete pomoc). Účinnou cestou také může být otevření konverzace s obtěžovanou osobou a ignorování osoby, která se dopouští nevhodného chování (např. otázkou na to kolik je hodin, prosbou o podání nějaké věci).
Odložená intervence
Můžeme oběti projevit zpětně podporu, říci, že nás mrzí, že jsme v tu chvíli nebyli schopni na celou situaci zareagovat a nabídnou podporu, pokud by to oběť chtěla nějak řešit. Stejně tak je možné zpětně konfrontovat i původkyni či původce nevhodného chování a říct jim, že takové jednání nebylo vhodné.